Per 2019-ųjų Joninių šventes Vo „Pilaitės bendruomenė“ pagaliau pavyko įgyvendinti seniai puoselėtą svajonę – apsilankyti Mažojoje Lietuvoje: Karaliaučiaus krašte, dabartinėje Kalingrado srityje, priklausančioje Rusijos federacijai, kurios autentiškais vietovardžiais ir iškiliųjų lietuvininkų ar Didžiajai Lietuvai gyvenimą pašventusių asmenybių vardais pavadinamos šio naujausio Vilniaus daugiabučių rajono gatvės, alėjos ar infrastruktūros įstaigos. Tai laikoma fenomenaliu reiškiniu, kai visos istorinės teritorijos atmintis taip įamžinama vienoje vietoje (apie tai rašyta čia) .
Labai norėta užmegzti draugystės ryšius su ten veikiančiomis lietuviškomis bendruomenėmis. Deja, nepavyko, nei iš anksto skambinant telefonais, nei atvykus į šią buvusią istorinę etnografinę Lietuvos dalį. Lietuvai pradėjus kurti nepriklausomą valstybę, Rusijos federacijos, kuriai Mažoji Lietuva atiteko kaip Antrojo pasaulinio karo trofėjas, valdininkija tokių draugysčių nepageidauja. Klausinėjant turinčių su čia gyvenančiais tautiečiais skaudžią bendravimo patirtį „kodėl?“, atsakyta: tikriausia, baiminasi, kad šios anklavos gyventojai nesusiviliotų vakarietiškais vėjais ir nepasirinktų savarankiško regiono kelio, kuris įstatymiškai galimas? Trims dienoms vykta kartu su draugija „Žaliuojanti Vilnija“ turistiniu autobusu, kertant sieną ties Kybartais, o grįžtant per Nemuną liaudies numylėtinės Prūsijos karalienės Liuzės vardu pavadintu tiltu ties Tilže – dabartiniu Sovietsku. Apsidžiaugta, kad važiuojant Kybartų kryptimi pakeliui į Kaliningradą bus galima aplankyti pirmojo lietuviško grožinio kūrinio „Metai“ autoriaus Kristijono Donelaičio, ilgiausiai kunigavusio Tolminkiemyje (dabar Čistyje Prūdy), kur ir gimė šis eiliuotas epinis stebuklas, UNESKO komisijos dar 1977 metais įtrauktas į Europos literatūros šedevrų sąrašą, memorialinį namą-muziejų su bažnyčia. Pasisekė, kad nesuskubta laiku, kaip planuota, įsisavinti Europos lėšų šio muziejaus pakartotiniam atnaujinimui, tad jis dar nebuvo uždarytas. Čia buvo galima pasigrožėti įspūdingais dailininkės Tamaros Vasiliauskienės paveikslais iš ciklo „Kristijono Donelaičio darbai ir dienos“, nusileisti į bažnyčios rūsį, kur lietuvių literatūros klasikas palaidotas. Muziejaus gidė kalbėjo: sovietmečiu čia gausiai autobusais būdavo atvežami moksleiviai. Dabar čia užsuka vienas kitas autobusas su turistais iš Lietuvos. Anot jos, tai neprisideda prie pačio miestelio ekonomikos, paties muziejaus geresnio gyvavimo, kultūrinių ryšių. Pilaitiškai prisiminė, kad ir jų rajone „Metų“ autoriui 300-ųjų gimimo metinių proga 2014 metais surengtas ir poezijos pavasaris, ( https://www.youtube.com/watch?v=0ypmB4j25h8 ), ir paskelbtas poetinės kūrybos maratonas, vykęs likusiais metų laikais, kurį vainikavo jam skirtų eilių rinktinės pristatymas kalėdinių švenčių popietėje ( https://www.youtube.com/watch?v=mFawy3RXHpw ). Tad ir Pilaitėje K. Donelaitis buvo tinkamai paminėtas.
Netrukus buvo pasiektas ir Įsrutis: dabartinis Černiakovskas. Čia kadaise stovėjo galinga vokiečių kryžiuočių ordino pilis. Po valandėlės kitos pasimatė ir Kaliningradas, buvęs Karaliaučius, iki Antrojo pasaulinio karo dėl grožio ir kanalų vadintas Šiaurės Venecija. Jo grožis pačiomis paskutinėmis karo dienomis buvo smarkiai sunaikintas rusų sąjungininkų: anglų ir amerikiečių aviacijos antskrydžių. Ženkliai subombarduotas buvo tik miesto centras. Jo pakraščiai su privačių namų kvartalais, kuriuose gyveno elitas, liko kaip ir nepaliesti. Dabar čia kuriasi turtingieji iš visos Rusijos. Pakeliui bendrai nuotraukai stabtelėta prie Arūno Sakalausko Liudvikui Rėzai skirto paminklo Lietuvių skvere. Be šio lietuvininkų dainuojamojo žodžio puoselėtojo vargiai mūsų laikus būtų pasiekę K. Donelaičio „Metai“. Jis kūrinį parengė spaudai, manoma, praėjus 40 metų po parašymo. Prisiminta: ir jam Pilaitėje 240-ųjų gimimo metinių proga buvo skirtas 2016-asis poezijos pavasaris ( https://www.youtube.com/watch?v=N7c9DNSm7Oc ).
Tai kas gi Karaliaučiuje labiausiai krito į akį? Atsakymas: sveika ir vešli žaluma. Tarsi būtum atsidūręs nei laiko, nei karo nepaliestuose parkuose. Nors, kaip pažymėjo gidė: tokia dažna žaluma Karaliaučiuje tik laiko klausimas. Tenka pilietiškiems gyventojams jau susitelkti ir ginti viešą interesą. Kitaip jų plotai gali ženkliai praretėti, o jų vietoje – iškilti dangoraižių kvartalai. Norinčių apsigyventi Kaliningrado srityje iš likusios Rusijos federacijos dalies labai daug, bet jų skaičius ribojamas. Atsirenkami pačių paklausiausių profesijų ir aukštos kvalifikacijos žmonės. Pastebėta, labai daug vokiško architektūros stiliaus penkiaaukščių. Sužinota, tai ne iš griuvėsių atstatyti ankstesniųjų laikų pastatai. Tai vakarykštės taip sumaniai išoriškai atrestauruotos Chruščiovkės. Taip pašiepiamai vadinami trijų-penkių aukštų plytiniai, blokiniai, masiškai statyti Tarybų Sąjungos Komunistų partijos ir kartų šalies vadovo Nikitos Chruščiovo valdymo laikais. Kitus galutinai Antrojo karo pabaigoje nesubombarduotus pastatus, kurių negailėjo čia pasirodžiusi sovietinė valdžia, po Tarybų Sąjungos subyrėjimo, savo lėšomis ir atsiųsdama savo vadovaujančius specialistus nuo išnykimo sparčiai gelbėja Vokietija. Tad buvo galima pamatyti daug kokybiškai ankstesniųjų laikų dvasioje atstatytų pastatų. Tarp jų ir ne vieni miesto vartai, tampantys įspūdingais senosios istorijos muziejais.
Ypač didelių lėšų ir sumanumo pareikalavo iš naujo gyvenimui prikelta Karaliaučiaus katedra su maldai skirtomis koplyčiomis protestantams ir stačiatikiams. Joje taip pat rengiami koncertai su vargonais. Viename jų teko ir šios ekskursijos dalyviams būti. Taigi, visur buvo galima aptikti vokiškosios kultūros pėdsakų. Galima džiaugtis, kad naujiesiems šios teritorijos paveldėtojams nepavyko galutinai jų visų sunaikinti. Tarp atvykėlių ar jų vaikų atsirasdavo ir tokių, kurie savo entuziazmu nemažai jų spėjo užfiksuoti nuotraukose. Išlikę vaizdai iš dalies praverčia atstatant ar atnaujinant pastatus, ir tai kuria pridedamąją vertę. Tai matosi apsilankius šios rusiškos anklavos botanikos soduose, pajūrio kurortuose, gintaro muziejuose ir jo kasykloje. Beje, gintaras, kaip natūralus iškastinis produktas, tampa labai paklausus visame pasaulyje. Sparčiai plečiasi jo radimviečių plotas. Atsilaisvina vieta dirbtinėms jūroms atsirasti. Aplink jas kursis naujieji rusai su savosiomis pilaitėmis ir kils turtingesnių turistų džiaugsmui prabangios poilsiavietės. Dairantis po gražėjantį Karaliaučių, akį rėžė daugiaaukštis kvadrato pavidalo su arka per vidurį pastatas, kaip koks gigantiškas Trojos arklys. Tai dar tarybinei valdininkija skirtas ir vis nepabaigiamas statyti pastatas, į kurį keltis dabartiniai valdininkai neskuba. Jis iškilo vietoje ištaigingų rūmų, kur buvo karūnuojami Prūsijos karaliai, saugotas Gintaro kambarys. Nors jie buvo ženkliai apgadinti bombarduojant, bet dar galėjo būti atstatyti. Nesvarbu, kad tarybinė rusų inteligentija priešinosi, jie 1970 metais galutinai susprogdinti. Siekta, kad neliktų įspūdingų ankstesniosios valstybės ir kultūros klestėjimo pėdsakų.
Jei prieš trisdešimt metų prie vaiduokliškų Katedros griuvėsių matėsi tik pilkas nedidukas pasaulinio garso filosofo Imanuelio Kanto antkapis ir jį aplankydavo vienas kitas plačiau kultūros istorija besidomintis žmogus iš Lietuvos, šiuo metu jo vietoje didžiulis Egipto laikus menantis mauzoliejus. Priešais jį paminklas Prūsijos kunigaikščiui Albrechtui Brandenburgiečiui, Lietuvos didžiojo kunigaikščio Kazimiero dukters sūnui, 1544 metais pirmosios aukštosios mokyklos, Karaliaučiaus universiteto, vadinto Albertina, įkūrėjui. Anot gidės, jis labiau tiktų stovėti prie taip pat vokiečių lėšomis ir jų kvalifikuotų specialistų pastangomis atstatinėjamų Antrojo pasaulinio karo metu sunaikintų fakultetų. Ji pasidžiaugė, kad Karaliaučius su savo praeities didybe atkūrinėjamas ir internete virtualiai kaip kompiuterinis žaidimas. Tad, kartu kyla klausimas: ar Mažosios Lietuvos praeities įamžinimas Pilaitėje neturėtų sulaukti didesnio dėmesio? Ypač dabar, kai joje nepamatuotas gyvenamųjų namų statybos pakilimas, neatsižvelgiant į tam tinkamos infrastruktūros plėtrą ir neužstatytos žemės stoką? Ar ne pats laikas pagalvoti, kokie čia galėtų atsirasti su Mažosios Lietuvos baltiškosios savimonės paveldu sietini įamžinimo akcentai, kokiu pavidalu ir kuriose vietose? Ar jie, pirmiausia, neturėtų sietis su iškiliais asmenimis, neaplenkiant ir dabartinėje Pilaitėje gyvenusių tokio palikimo iškilesnių tyrėjų vardų įamžinimo? Vydūno, prisipažinusio, jog iš pradžių tapo induizmo žinovu ir tik po to perprato baltiškosios pasaulėžiūros gelmes, vardu Pilaitėje pavadinta viena didesnių gatvių. Žymint šio humanisto plačiąja prasme 150-ąsias gimimo metines, Vo „Pilaitės bendruomenė“ dedikavo pilaitiškąjį 2017-ųjų pavasarį: https://www.youtube.com/watch?v=198vY4BOPrQ) . Bet šioje gatvėje taip pat gyveno ir kūrė jau šviesios atminties šių dienų istorikas, religijotyrininkas, senosios baltų pasaulėžiūros tyrėjas ir jos puoselėtojas Gintaras Beresnevičius, tarp daugelio savo darbų palikęs ir ženklią mokslinę studiją „Baltų religinės reformos“, kurios pamatas šio krašto baltiškasis kultūrinis palikimas. Su Mažosios Lietuvos kultūriniu palikimu susijusi ir kita šių laikų Pilaitėje, Kanto alėjoje, gyvenusi taip pat jau šviesios atminties asmenybė. Tai pasaulinio garso filosofas Arvydas Šliogeris, didysis klasikinės vokiškos filosofijos su baltiškos savimonės intarpais per mąstytojas, kurio akiratyje atsiradęs I. Kanto įžvalgų palikimas tapo jo radikaliai kritinio filosofavimo pamatu. Įdomūs sutapimai, bet pastarųjų vardai, siekiant prasmingiau įamžinti Mažosios Lietuvos atminimą Pilaitėje, galėtų tapti gyva sąsaja ir su tos istorinės, kultūrinės ir baltiškosios pasaulėžiūros atminties klodu, kuris teritoriškai prarandamas ir istoriškai ištrinamas. Tam pati realiausia vieta – neužstatytas plotas I. Kanto alėjoje su ankstesnių statybų eigoje susiformavusia ir pušelių juosta apaugusia kalvaite ties Mažosios Lietuvos architektūros stiliumi pastatytais spalvingais daugiabučiais. Ji galėtų tapti tokios atminties Pilaitėje pagrindiniu centru. Juolab, kai sostinėje pastaruoju metu uždegta žalia šviesa įvairių sostinės vietų įpamiklinimui, skatinant konkursuose dalyvauti jaunuosius menininkus. Jie turėtų atsižvelgti ir į vietovės gyventojų nuomonę. Tad prie I. Kanto darbus įamžinančio simbolio, ne todėl, kol nebuvo įjungta antikantiška propaganda, iš pradžių nemažai apklausoje dalyvavusių Rusijos gyventojų pasisakė Kaliningrado oro uostą pavadinti šio filosofo vardu, o vėliau laimėjo Rusijos imperatorienės, Petro Didžiojo dukters, Jelizavetos vardo pasirinkimas, ar kad Lietuvoje jam nėra paminklo, bet, pirmiausia, dėl šio mąstytojo įžvalgų apie lietuvių kalbą ir lietuvių būdą, taip pat atsižvelgiant ir į iki galo moksliškai nepatvirtintas jo giminystės sąsajas su kuršiais ar žemaičiais , galėtų prie jo atsirasti ir lenta. Joje vertėtų įrašyti tiek Pilaitėje, tiek ir dabartinėje Didžiojoje Lietuvoje iškiliausių Mažosios Lietuvos kultūros paveldo tyrėjų pavardes su jų gyvenimo data ir kodu, informacijos technologijų pagalba nukreipiančiu į platesnius duomenis apie juos internetinėje erdvėje (tai tampa populiaru plačiajame pasaulyje). Taip Pilaitė galėtų tapti išties fenomenali vieta, kur simboliškai susijungtų etninė Mažosios ir Didžiosios Lietuvos praeitis pačiuose svarbiausiuose baltiškosios kultūros sąlyčio taškuose.
Baigiantis metams, permąstant Vo „Pilaitės bendruomenė“ įvykius, kelionę į Mažąją Lietuvą tektų laikyti vienu iš svarbesnių. Jos metu buvo galima tiesiogiai prisiliesti prie šio Pilaitei svarbaus krašto dabartinės padėties ir permąstyti, kaip čia būtų galima geriau ir šiuolaikiškiau įprasminti tai, kas trapu ir ištrinama. Už šios ekskursijos organizavimą tenka padėkoti aktyviam šios bendruomenės nariui, tiek Pilaitėje, tiek ir visame Vilniuje ilgai žalią rūbą puoselėjusiam Antanui Stackevičiui.